یادداشت روی داستان

نگاهی به داستان مرثیه‌ی باد، ابوتراب خسروی
 ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
 نویسنده: شقایق بشیرزاده

نگاهی به داستان مرثیه‌ی باد، ابوتراب خسروی

داستان «مرثیه‌ی باد» سومین داستان از مجموعه داستان «کتاب ویران» به قلم ابوتراب خسروی، نویسنده‌ی نام‌آشنا و موفق در زمینه‌ی ادبیات داستانی مدرن و بالاخص پست مدرن است. در این یادداشت تلاش شده است تا با نگاه به برخی از مؤلفه‌های سوررئالیستی داستان «مرثیه‌ی باد»، مقوله‌ی زمان که از دید نگارنده شاخص‌ترین عنصر ...  ادامه مطلب 
قصه‌ی بیچاره‌ترین و بی‌پناه‌ترین مخلوقات
 ۰۷ دی ۱۳۹۸
 نویسنده: شبنم عاملی

قصه‌ی بیچاره‌ترین و بی‌پناه‌ترین مخلوقات

یادداشت بر قصه‌ی دوم «ترس و لرز» مجموعه‌ی «ترس ‌و لرز» نوشته‌ی غلامحسین ساعدی مانند مجموعه داستان «عزادارن بیل» شامل چند قصه‌ است که همگی در یک مکان فقیر و افسون‌زده و با شخصیت‌های مشترک روایت می‌شوند که در این شش قصه، ورود غریبه‌ای به روستا باعث‌ ماجراهایی شوم و ماوراءالطبیعی می‌شود ولی هر یک ...  ادامه مطلب 
چه خواهد گفت این وجدان شریر؟
 ۰۶ آبان ۱۳۹۸
 نویسنده: شقایق بشیرزاده

چه خواهد گفت این وجدان شریر؟

یادداشت بر داستان «ویلیام ویلسون» ادگار آلن پو (۱۸۰۹_۱۸۴۹) نویسنده‌‌ای پیشتاز در داستان کوتاه بود. او را که سبک و سیاقی مخصوص به خود در نویسندگی ابداع کرده بود، پایه‌گذار سبک‌هایی چون داستان‌های کارآگاهی، جنایی، پلیسی و ژانر وحشت می‌شناسند. اگرچه عمده‌ی منتقدین، اشعار و برخی از داستان‌های او را سرآغازی بر مکتب رمانتیسم می‌دانند، ...  ادامه مطلب 
داستانی بی‌پایان برای مشکلات، امیدها و رؤیاهای بشر
 ۰۷ شهریور ۱۳۹۸
 نویسنده: شبنم عاملی

داستانی بی‌پایان برای مشکلات، امیدها و رؤیاهای بشر

یادداشت بر داستان «بانویی با سگ کوچولویش»؛ آنتون چخوف   داستان «بانویی با سگ کوچولویش» در سال ۱۸۹۹ توسط آنتون چخوف نوشته شده است و یکی از بهترین داستان‌های چخوف به گفته‌ی منتقدان است. داستان در سه فصل کوتاه و به طبیعی‌ترین شکل ممکن روایت می‌شود، همان‌طوری که یک نفر مهم‌ترین چیزهای زندگی‌اش را برای ...  ادامه مطلب 
ما همه زاده‌ی برج خاور هستیم
 ۲۲ تیر ۱۳۹۸
 نویسنده: شقایق بشیرزاده

ما همه زاده‌ی برج خاور هستیم

یادداشت بر داستان «برج»؛ کورش اسدی داستان «برج» نوشته‌ی کورش اسدی، داستان پسربچه‌ی نوجوانی را روایت می‌کند که با دوست خود «اسی» بعد از تعطیل شدن مدرسه به دنبال پدر اسی می‌گردند. تا به اینجا پیرنگ داستان، داستانی رئال و واقع‌گرا را روایت می‌کند. چرا که داستان خطی و نثر ساده‌ و موجز نویسنده که با کلام پسربچه کاملا هم‌خوانی ...  ادامه مطلب 
بورخس، خدای کتابخانه‌ی بابل
 ۰۶ تیر ۱۳۹۸
 نویسنده: عطیه رادمنش احسنی

بورخس، خدای کتابخانه‌ی بابل

یادداشت بر روی داستان کتابخانه‌ی بابل اگر پسامدرن را به عنوان یک مکتب ادبی بپذیریم و نه یک دوره‌ی تاریخی، پس می‌توان تمام آثار ادبی که قبل از شکل‌گیری تفکر پسامدرن نوشته شده‌اند را نیز با قرائتی پسامدرن بررسی کرد. متن کتابخانه‌ی بابل که بورخس آن را در سال ۱۹۴۱ نوشت، متنی‌ است با مولفه‌های مشخص پسامدرن که می‌توان آن را با رویکردها و ...  ادامه مطلب 
روایت چی بودیم چی شدیم‌ها
 ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
 نویسنده: شبنم عاملی

روایت چی بودیم چی شدیم‌ها

یادداشت بر داستان «چه دنیایی بود!» داستان «چه دنیایی بود!» از ساده‌ترین و در عین حال تکان‌دهنده‌ترین داستا‌ن‌های مجموعه داستان «خانه‌ی کوچک ما» نوشته‌ی داریوش احمدی محسوب می‌شود.  این مجموعه داستان برنده‌ی جوایز مهمی چون جایزه‌ی داستان شیراز شده‌ است. داستان «چه دنیایی بود!» با این جمله از مردی سالمند شروع ...  ادامه مطلب 
جنگ برای جنگ‌زدگان تمام نمی‌شود!
 ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
 نویسنده: ندا حفاری

جنگ برای جنگ‌زدگان تمام نمی‌شود!

یادداشت بر داستان «زخم» داستان زخم نوشته‌ی قاضی ربیحاوی، داستانی موقعیت‌محور است با فضاسازی بسیار قدرتمند. داستان از جنگ می‌گوید، اما نه از خمپاره و موشک. از آوارگی آدم‌ها، از جنگ‌زدگی و جنگ‌زده‌ها. مردمی که از خانه و کاشانه‌ی خود رانده‌ شده‌اند و به اردوگاه‌های جنگ‌زدگان پناه آورده‌اند. داستان از فقر و بیکاری ...  ادامه مطلب 
مواجهه‌ی مخاطب با واقعیت
 ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
 نویسنده: عطیه رادمنش احسنی

مواجهه‌ی مخاطب با واقعیت

یادداشت بر داستان یک گل سرخ برای امیلی* یک گل سرخ برای امیلی اولین داستان کوتاه فاکنر بود که در سال ۱۹۳۰ در یکی از نشریات ادبی در امریکا منتشر شد. داستان ماجرای زنی‌ست به نام امیلی گریرسن از خانواده‌ای اشرافی و متعلق به جنوب امریکا که بعد از مرگ پدرش ثروت خود را از دست می‌دهد و در خانه‌ای بزرگ به همراه تنها خدمتکار خانه که سیاه‌پوست است، زندگی ...  ادامه مطلب 
تربیعِ گلشیری، میرعلایی، بورخس و مخاطب، در «گنج‌نامه»
 ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
 نویسنده: نغمه کرم‌نژاد

تربیعِ گلشیری، میرعلایی، بورخس و مخاطب، در «گنج‌نامه»

یادداشت بر داستان گنج‌نامه؛ هوشنگ گلشیری   مقدمه؛ داستان «گنج‌نامه» در مجموعه‌ی «نیمه‌ی تاریک ماه» از هوشنگ گلشیری، به نوعی یادکردی‌ست از احمد میرعلایی مترجم، نویسنده و استاد دانشگاه که به سال ۱۳۷۴ به روز دوم آبان در سری قتل‌هایی موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای با تزریق آمپول انسولین، نشسته و تکیه ...  ادامه مطلب