معرفی کتاب «آگراندیسمان و چند داستان دیگر» نوشته‌ی خولیو کرتاثار

معرفی کتاب «آگراندیسمان و چند داستان دیگر» نوشته‌ی خولیو کرتاثار
نویسنده: نغمه کرم‌نژاد
تاریخ:
۰۷ مهر ۱۳۹۸

اگر می‌خواهیم پیرامون خود را چندباره نگاه کنیم و ببینیم آنچه را که تابه‌حال از کنارش به آسودگی گذر کرده بودیم، خواندن آگراندیسمان و چند داستان دیگر، بهترین راه برای بیرون رفتن از این دنیای تکراری‌ست.
 
کتاب آگراندیسمان و چند داستان دیگر نوشته‌ی خولیو کرتاثار با عنوان اصلی تف شیطان «las bababs de Diablo» و در انگلیسی به نام « blow_up and other stories» در سال ۱۹۵۱ میلادی چاپ شد. نسخه‌ی فارسی آن در سال ۱۳۹۵ بعد از ۹ سال پشت سد سانسور ماندن توسط نشر چشمه به چاپ رسید. امید نیک‌فرجام مترجم این مجموعه داستان با حداقلِ حذف و با رویکرد معادل‌سازی و جرح و تعدیل سرانجام آن را کامل‌تر از چاپ‌های قبلی به نشر رسانده است.
 داستان‌های به شدت تکنیکی و فنیِ کرتاثار که به سورئال ادبی اروپایی نزدیک‌اند، توانسته‌اند با تکیه بر فرهنگ و تاریخ و پیشینه‌ی ادبی آمریکای لاتین، این مجموعه را در راستایِ آموختنِ نویسندگی هم مورد توجه قرار دهند.
این مجموعه شامل چهارده داستان است که مفاهیمی نظیر عشق، تنهایی، فلسفه، اسطوره، از خود بیگانگی و فناناپذیری را می‌شود از آن‌ها برگرفت. در اولین داستان این مجموعه «اکسولوتی» شخصیت داستان به نوعی دچار دگردیسی شده و با همان ذهنیتِ انسانی به یک موجود کوچک و ناشناخته‌ی آبزی تبدیل می‌شود. این امر وهمی و سوررئال در اکثر داستان‌های این کتاب به چشم می‌خورد. همچون داستان «گل زرد» که شخصیت افسرده و شکست‌خورده‌ی داستان به نظرش می‌آید که روزی در راه با کودکی‌ِ خودش روبه‌رو شده و یا داستان «حیوان‌نامه» که ببری در خانه پرسه می‌زند. خیال و فانتزی در داستان‌های کوتاه کرتاثار آنچنان بر بستری از رئالیسمِ محض پا می‌گذارند که رابطه‌ی تنگاتنگی با حس باورپذیری مخاطب ایجاد کرده و او را همچنان که شگفت‌زده است تا پایان کتاب همراهی می‌کند. 
راوی در برخی از داستان‌ها، چندصدایی‌ست. گاهی جا عوض می‌کند و زاویه دیدش را تغییر می‌دهد. همچون داستان «حربه‌های پنهان» که از سوم شخص محدود به دوم شخص تغییر کرده و یا زاویه دید را به نگاهِ باقی شخصیت‌ها واگذار می‌کند. جاری و غیرثابت بودنِ روایت و نوع نگاه را می‌شود در داستانِ «در امتداد پارک» دید که روایت از دنیای ملموس و واقعی شروع شده (شخصیت در حال خواندن رمانی‌ست) به دنیای خیالی رمان ورود پیدا می‌کند و از آن دنیای داستانی گره می‌خورد به مردی که رمان می‌خواند و قرارست  قربانیِ شخصیت‌های رمان باشد. 
شخصیت‌های داستان‌های کرتاثار، آدم‌های عادی و معمولی هستند. کودکان، جوانان و آدم‌هایی که هر روز ممکن‌ست از کنار ما بگذرند با همان اتفاقات عادی، اما به‌ ناگاه کرتاثار در این دنیای واقعی، عنصر فراواقعی و اعجاب‌انگیز را وارد می‌کند و چون آدم‌هایش را می‌شناسیم آن عجایب را هم به کمال می‌پذیریم. 
همجنس‌خواهی و مقدراتِ خواسته و ناخواسته‌یِ اجتماعی و پیرامونش را می‌شود در دو داستان «در خدمت شما» و «آگراندیسمان» به نوعی دید. در این دو داستان نگرشِ همجنس‌خواهی هم می‌تواند قربانی باشد و هم قربانی‌کننده.
در دو داستان «بُت جزایر سیکلاد» و «رو به آسمان شبانگاه» میل به اسطوره و تاریخ خواننده را روباروی جهانی خارق‌العاده قرار می‌دهد. هم‌زمانیِ واقعیت و خیال و ساختن جهانی رمزالود در این داستان‌ها و داستان آگراندیسمان (میکل آنجلو آنتونیونی فیلمی با همین نام با اقتباس از این داستان ساخته است) می‌تواند خواننده را تا مرز جنون از لذتِ دریافتِ این جهانِ درونیِ ناشناخته، پیش ببرد و نگاهش به آنچه تاکنون داشته و یا فکر می‌کرده که داشته را به لایه‌های اعجاب‌انگیزی از جهان‌های موازی سوق دهد. به مانندِ داستانِ «نامه به خانمی جوان در پاریس» که شخصیت مرد داستان هر روز خرگوش‌های ریزریز بالا بیاورد و بتواند با آن‌ها همزیستی هم ایجاد کند.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
              _           
             | |          
  ___  _   _ | |__    ___ 
 / __|| | | || '_ \  / __|
| (__ | |_| || |_) || (__ 
 \___| \__,_||_.__/  \___|
                          
                          
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.